Facebook esti uhkapelimainokset Italiassa

Facebook rajoittaa uhkapelimainontaa Italiassa
Google ilmoitti hiljattain, ettei se tukisi mitään uhkapelaamista edistävää mainontaa Italiassa. Uutinen tuli monelle suurena takaiskuna.  Muutoksella on ollut rajuja vaikutuksia useiden rahapelitoimijoiden toimintaan. Huonot uutiset saivat tosin vielä jatkoa, kun Facebook julkisti myöhemmin saman linjauksen kuin Google ja asetti yleisen kiellon kaikelle nettikasinoiden uhkapelipalveluja edistävälle mainonnalle.

Facebookin ja Googlen linjaukset tulivat pian hiljattain hyväksytyn ja maailmalla uutisotsikoissa näkyneen uuden lainsäädännön jälkeen. ”Arvoasetukseksi” (Dignity Decree) nimetty 29-sivuinen lainsäädäntö toi mukanaan lukuisia muutoksia, mutta erityisen huomionarvoinen on ehdoton kielto kaikelle uhkapelaamiselle liittyvälle mainonnalle.

Sosiaalinen media sulkee ovensa

Uuden lainsäädännön myötä Google ilmoitti ensimmäisenä noudattavansa lakia täysin ja tiedotti mainostajille, ettei se jatkaisi minkäänlaista Italiaan kohdistettua uhkapeleihin liittyvää mainontaa. Odotetusti Facebook julkaisi pian vastaavan lausunnon, jossa yhtiö kertoi noudattavansa lainsäädäntöä täysin.

Molempien sosiaalisen median jättien lausunnot tulivat aiemmin kuin monet olivat odottaneet ottaen huomioon, että lainsäädäntö astuu varsinaisesti voimaan 1. tammikuuta 2019. Vaikuttaa siltä, että molemmat yhtiöt halusivat saada rivinsä kuntoon asian osalta jo hyvissä ajoin.

Merkittäviä seuraamuksia kaikille

Kun uutiset mainoskiellosta levisivät, muutoksen odotettiin vaikuttavan negatiivisesti maan uhkapelialaan välittömästi, ja useat toimijat ovatkin jo tunteneet lainsäädännön vaikutuksen. Italialaislähtöinen Gamenet Group julkisti puolestaan vastoin odotuksia oman lausuntonsa. Pian oli tiedossa, että Gamenet Group oli aikeissa ostaa Goldbetin, joka on maassa tunnettu urheiluvedonlyöntiin keskittyvä toimija. Ostosummaksi arvioitiin vaikuttavat 240 miljoonaa euroa. Kyseessä ei siis ole mikään pieni summa. Tämä on myös todiste siitä, että Gamenet Group ei hätkähtänyt mainoskieltoa.

Goldbetin osuus vedonlyöntimarkkinoista on noin viidennes, ja sen omistuksessa on yhteensä 1 700 vedonlyöntipistettä. Yrityksen toiminta verkossa on yhtälailla vaikuttavaa. Goldbetin osuus verkon vedonlyöntituloista on yhteensä 7 %. Gamenet Groupin hankintaa voidaan pitää siis vähintäänkin vaikuttavana.

Snaitech puolestaan päätti tehdä omia siirtojaan rahapelimarkkinoilla ja julkisti suunnitelmansa laajentaa toimintaansa Espanjaan. Snaitechille on myönnetty lupa Espanjan rajojen sisällä toimimiseen, ja yritys on solminut yhteistyösopimuksen espanjalaisen Apuestas de Españan kanssa verkkopalvelun avaamisesta.

Vaikuttaa siis siltä, että vaikka italialaistoimijat tuntevat mainonnan yleiskiellon vaikutukset toiminnassaan, liiketoiminta pysyy silti vahvana, mistä osoituksena ovat useat valtaisat siirrot alan markkinoilla.

Lähde:

https://news.worldcasinodirectory.com/facial-recognition-technology-tested-at-some-new-zealand-gaming-venues-55844