Ruotsin rahapelimarkkinointisäännöt toimivat hyvin

Ruotsin rahapelimarkkinointiohjeita ylistettiin
Ruotsin rahapeliteollisuudessa on ollut monien muutosten ja sekasorron aikajakso, ja naapuripohjoismaat ovat seuranneet mielenkiinnolla kun uudet rahapelisäädökset tulivat voimaan tammikuun 1. päivä aiheuttaen suurta myllerrystä. Viimeisin tilanne oli edessä kun maan markkinointiyhdistys, Spelbranschens Riksorganisation (SPER) julkaisi laajalti vaaditut ohjeet hyväksyttävään rahapelien markkinointiin. Säädökset syntyivät lisensoitujen operaattorit massahämmennyksen ja epävarmuuden tuloksena, kun ne olivat jo pitkään raportoineet olevansa epävarmoja mikä oli ja mikä ei ollut hyväksyttävää.

Ohjeet, jotka SPER laati yhdessä iPeliyhdistys Branschföreningen för Onlinespelin (BOS) kanssa, julkaistiin maaliskuussa. Ne tulivat muutama päivä toisen ilmoituksen jälkeen; maan valvontataho Spelinspektionen ilmoitti ottavansa tiukemman kannan alan markkinointiin.

Uudet säännöt julkistettiin

Esitetyt säännöt perustuivat ydinkonseptien yhdeksän keskeisimmän kohdan pohjalle. Tavoite oli, että markkinointi ei edistä liiallista pelaamista millään tavoin, mainokset esittävät vain tosiasiallista faktatietoa, materiaali ei koskaan kehota alaikäisiä kokeilemaan onnenpelejä ja että ”rekisteröitymistä vaatimattomien” tuotteiden tarjoaminen kielletään kokonaan.

Lisäksi tehtiin selväksi, että operaattorien pitäisi ottaa täysi vastuu palkattujen kolmannen osapuolen mainostajakumppaneiden toimista. Tämä koski kaikkea sähköpostitse tai tekstiviestitse tapahtunutta markkinointia, ja että näin tapahtuva viestintä on tiukasti kuluttajien suostumuksen vaativaa. Lisäksi kaikessa digitaalisessa markkinoinnissa on tästä lähtien oltava kohderyhmälle mahdollisuus perua tulevat viestit. Se tapahtuisi ”peruuta tilaus” -linkin avulla.

Saavutetut positiiviset tulokset

Ohjeet on nyt julkistettu, ja SPER toteaa tulosten olleen positiivisia. Organisaatio mainitsi erityisesti, että operaattoreiden mainostaminen ei ole ollut vain harvemmin tapahtuvaa, vaan myös sävyltään säännellympää. Joka tapauksessa SPERin väitteisiin, että tulokset olisivat olleet positiivisia sekä yleisölle että yrityksille, suhtauduttiin melko epäilevästi.

Jotkut nettikasinoyhtiöt mainitsivat julkaistujen sääntöjen olevan edelleen epäselviä, ja jättävän vieläkin paljon tulkinnanvaraa. Lisäksi Spelinspektionen on todennut avoimesti, että vaikka uudet asenteet olivat askel oikeaan suuntaan, sen on silti pitänyt vielä puuttua muutamiin tapauksiin joissa se on kokenut sen tarpeelliseksi.

Joten vaikka ruotsalaisessa peliteollisuudessa on edetty, parannuksille on edelleen varaa. Lisensoidut yhtiöt ovat selvästikin turhautuneita, sillä yleinen mielipide on, että Spelinspektionen on liian kova ilmapiirissä, joka on edelleen hyvin epäselvä.