Veikkaus poistaa pahennusta aiheuttavat mainokset

Veikkauksen mainokset hyllylle
Suomalainen pelioperaattori operaattori Veikkaus on joutunut epämukavuusalueelle ja halveksinnan kohteeksi julkaistuaan mainossarjan, jossa terapeutti rohkaisee uhkapelaajia mässäilemään pelaamisella. Suomalaisten uutislähteiden mukaan Veikkaus on joutunut väliaikaisesti hyllyttämään kaupallisilla radiokanavilla julkaistun mainoskampanjansa niiden aiheuttaman julkisen paheksunnan takia.

Mainokset ovat olleet tarkkailun alla. Niitä kuvaillaan kyseenalaisiksi, koska niissä esiintyy useita hahmoja, jotka ovat terapiassa, ja he kysyvät terapeutiltaan, pitäisikö heidän jatkaa pelaamista. Terapeutti vastaa, että heidän tunteensa ovat täysin hyväksyttävissä, ja että heidän pitäisi ruokkia tapojaan ja jatkaa kilparadoilla tai Veikkauksen sivustolla käyntiä.

Mainokset hyllytettiin

Massiivisen julkisen paheksunnan saattelemana Veikkaukselle ei jäänyt muita vaihtoehtoja kuin vetää kiistanalainen kampanja pois. Tämän seurauksena pelioperaattori julkaisi ilmoituksen, jonka mukaan se on päättänyt vetää mainokset väliaikaisesti pois julkisuudesta.

Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski ilmoitti, ettei mainoksia kuultaisi enää ennen syyskuun loppua. Hän myönsi ehdottomasti, että virheitä on tehty ja ettei osa mainoksista ole noudattanut yrityksen markkinoinnin periaatteita sellaisina kuin niiden olisi tarkoitus olla.

Lisäksi Veikkaus ilmoitti käynnistäneensä oman tutkintansa ja aloittavansa omien markkinointikäytäntöjen läpikotaisen tarkastelun, jonka perusteella yritys tekisi tarvittavat muutokset välttääkseen vastaavat mokat tai ongelmat tulevaisuudessa.

Aseman hyödyntäminen

Suomen lain mukaan vain yhdellä operaattorilla on oikeus tarjota Suomessa uhkapelipalveluita. Valtion omistama Veikkaus muodostettiin vuonna 2017 sulauttamalla maan pelikoneoperaattori RAY, hevoskilpailuoperaattori Fintoto ja lottopelioperaattori.

Veikkaus on ainoa uhkapelioperaattori, jolla on lupa mainostaa palveluitaan suomalaisessa mediassa, ja rahapelien toimeenpanon valtakunnallisesta valvonnasta vastaavan poliisihallituksen mielestä Veikkauksen mainokset eivät osuneet tässä kampanjassa maaliin. Vaikka virasto ymmärtää, että mainoksissa yritettiin vitsailla, se toteaa, että ne olivat epäonnistuneita, koska niissä keskityttiin kasvattamaan operaattorin tuottoa tuotteiden kysynnän kanavoinnin sijaan. Mainokset eivät olleet riittävän brändispesifisiä.

Toisin sanoen, mainosten pitäisi rohkaista suomalaisia pelaajia valitsemaan Veikkaus en sijaan, että heitä kannustettaisiin yleisesti käymään kansainvälisillä rahapeli- ja vedonlyöntisivustoilla.